• V vill använda ...

V vill använda VM-pengar till skoldatorer

Vänsterpartiet i Falun anser att en del av VM-bolagets vinst ska öronmärkas för en satsning på elevdatorer i grundskolan.– Antalet datorer per elev är katastrofalt låg i grundskolan, säger gruppledaren Patrik Liljeglöd.Skid-VM-bolaget gjorde en vinst på 47 miljoner kronor, varav drygt 30,5 miljoner kronor kommer kommunen till del.Nu vill Vänsterpartiet att en del av den vinst som tillfaller kommunen, ska öronmärkas till en satsning på fler elevdatorer i grundskolan.– Vi anser att det är hög tid att skolans elever och personal prioriteras. Tittar vi på Faluns grundskolor är antalet datorer per elev katastrofalt låg. Sex datorer på 30 elever fungerar inte i dagens digitala värld, menar Patrik Liljeglöd.Enligt Vänsterpartiet är det många kommuner som i dag väljer att gå in i så kallade 1:1 satsningar; en dator/enhet per elev.Ett måste för att nå nästa nivå i digitaliseringen.– I det arbetet ligger Falun lite långt efter, och nu har vi ett bra tillfälle att kunna använda pengar som inte är budgeterade för att göra en rejäl satsning. Tanken är att pengarna ska användas för att göra en engångsinvestering så att vi kommer i gång, säger Patrik Liljeglöd.Men tanken är inte att hela kommunens VM-vinst ska användas till satsningen.– Nej, det är inte aktuellt. Men en del anser vi att kommunen borde kunna satsa på det här. Teknikkostnader är en stor post i skolans budget, men teknikkostnader får inte tränga ut personalen, slutar Patrik Liljeglöd.

Källa: V vill använda VM-pengar till skoldatorer