• 89-punktersstyr...
Blogg

89-punktersstyret

Lena Linderg om 89-punktersstyret, som bildats av Socialdemokraterna och Moderaterna i Falun. Lena kritiserar deras fokus på att lösa trafikproblemen på en kort sträcka istället för att ta itu med större samhällsproblem och uppmanar också läsarna att engagera sig i Vänsterpartiet för att arbeta för en bättre politik och framtid.

De krokade arm för en stark majoritet i oroliga tider med prisökningar på energi och livsmedel, en hög inflation och ökade kostnader. Socialdemokraterna och Moderaterna. Med löfte om att inte höja skatten och med propplösande åtgärder för att evigt fixa den hårt trafikerade hela 200 meter långa sträckan mellan Resecentrum och Knutpunkten. Den som så många moderater i sina bilar stört sig på.

Jag kallar dem 89-styret med sitt punktprogram som omfattar just så många överenskommelser. Allt i programmet är väl inte så illa, sossarna har fått med en del bra saker bl.a. något om personalkläder som de snott från Vänsterpartiet. 89-punkterna är ungefär som en brudklänning: något gammalt, något nytt, något lånat (av Vänstern) och något blått. Fast det blev för mycket blått för den vita klänningen ska kännas ljus och löftesrik. Det är lite synd rent visuellt att de inte hade 69 punkter, då hade bilden av förening och samförstånd blivit starkare än armkroken.

Proppen som huvudfråga

Hörrni, vi måste snacka om proppen igen. Om man ska tro på (M) ordföranden Sjölund i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden (jag tycker att man i alla fall ska försöka att tro på folk) var den en av huvudfrågorna som förde 89-P samman. Är det sant? Vilket larvigt problem. Vanliga människor har ju svårt klara ekonomin, ungdomar har ingenstans att vara och framtiden har en hel del utmaningar som vi måste ta tag i NU! Vänsterpartiets förslag ”resa för en tia om dagen” är konkret politik som alla skulle vinna på. Inte ska vi lägga skattepengar på att bygga fyrfiligt på en 200 m vägsträcka innan vi ens försökt minska bilismen? Det finns en artikel i DD från 6 januari med ordförande Sjölund och ni måste se de fem illustrativa bilderna från propplatsen, där Sjölund mest ett fast grepp om en vägskylt (som skulle kunna heta ”när vi två blir en”) men knappt några bilar syns.

Mitt råd till 89-P är; skilj er eller skärp er. Och till dig vill jag säga: vilken tur att V finns, kom med och engagera dig för en bättre politik och framtid, när vi är många som hörs kan de inte ignorera oss.