• (V)älfärd i off...

(V)älfärd i offentlig regi – JA TACK!

Sedan de borgerliga partierna tog regeringsmakten 2006 har utförsäljningen av våra gemensamma tillgångar skett i snabb takt och privatiseringar inom välfärdssektorn har blivit allt vanligare. Idag är det enbart Vänsterpartiet som tydligt säger nej till vinster i välfärden!

De privata aktörernas intåg i skola, vård och omsorg sattes igång med argumenten att låta små kooperativ och eldsjälar driva verksamhet med högre kvalitet och man pratade även om valfrihet och effektivitet, men idag är det inte små kooperativ eller ens små aktiebolag som dominerar den privata välfärden utan stora koncerner som snart utgör privata välfärdsmonopol där miljarder av våra skattepengar försvinner som vinst till ett fåtal ägare. De kooperativ och småföretag som startar sådana verksamheter blir oftast uppköpta av dessa stora koncerner och samtidigt som kommuner och landsting brottas med ständiga nedskärningar gör de privata miljardvinster. Dessutom har den avreglerade marknaden inte gett de många friheten att leva sina liv som de vill. Den är de fås frihet. Friheten för aktiebolagen och riskkapitalbolagen inom välfärdssektorn är våra barns, de funktionshindrades och vår mormors ofrihet på de vanskötta riskkapitalägda skolorna, äldreboenden etc.  Studie efter studie har visat att privata aktörer och konkurrensutsättning inom välfärdssektorn inte har blivit den mirakelmedicin man påstått från högerns sida. Tvärtom kan man se att kvaliteten generellt sett har sjunkit i takt med att fler privata aktörer tagit sig in, och det man har kallat för ökad effektivitet har i själva verket varit sämre villkor för personalen och vägning av blöjor.

Dalarna har inte varit något undantag i privatiseringsvågen. Den privata vårdcentralen Läkarhuset i Borlänge ägs sedan i somras av ett riskkapitalbolag med säte i skatteparadiset Gurnsey och majoriteten av friskolorna i Falun ägs av Wallenbergstyrda riskkapitalbolaget EQT. Sedan några månader tillbaka finns det även förslag på att lägga ut hela den personliga assistansen inom LSS som finns kvar i kommunens regi i Falun på entreprenad vilket vi i Faluvänstern motsätter oss!

Vänsterpartiet Falun säger JA till högkvalitativ skola, vård och omsorg i offentlig regi!

De mångas frihet måste komma före de fås vinstintressen!

VÄNSTERPARTIET FALUN