• Socialnämnden ä...

Socialnämnden är kraftigt underbudgeterad

Vänsterpartiet hävdar att Socialnämnden är underbudgeterad. I förhållande till sk jämförbara kommuner har vi cirka 40 miljoner kronor lägre budget. Sedan flera år tillbaka har uppräkningen i budgeten varit lägre än för andra styrelser och nämnder i Falu kommun. Besparingar i stat och Region Dalarna leder till ökade kostnader för kommunerna. Försäkringskassans mycket restriktiva bedömningar gällande personlig assistans, tillsammans med att alltfler personer har rätt till LSS insatser, gör att kostnaderna i Socialnämnden kraftigt skjuter i höjden. Kostnaderna för ekonomiskt bistånd är ständigt ifrågasatt. Sedan flera år tillbaka har kostnaderna minskat, och den lagstadgade sk riksnormen för försörjningsstöd tillämpas. Socialnämnden har det yttersta ansvaret när andra aktörer drar ned på kostnader t ex Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, men är också beroende av t ex av hur kommunens arbetsmarknadsenhet fungerar. När det gäller HVB hem och Familjehem är Soc. i händerna på privata aktörer. Sedan lång tid tillbaka är de förebyggande insatserna i det närmaste borttagna.

Givetvis är det mycket allvarligt med ett prognostiserat underskott på 77 miljoner kronor, samtidigt som Kommunens ekonomi milt sagt är hårt ansträngd. I den rapportering som redovisades under sammanträdet finns olika pågående och planerade åtgärder för att minska underskottet. En del förslag är utmärkta t ex att se på möjligheterna för samarbete med andra kommuner i Dalarna t ex vad gäller avtalssamverkan och ev inrättande av gemensamma nämnder. Egen organisation med kvalificerat stöd till Familjehem för att på sikt minska kostnaderna för Familjehem är ett annat utmärkt förslag. Andra förslag på besparingar kräver en noggrann risk och konsekvensanalys med hänsyn tagen till medborgarnas behov och personalens arbetssituation innan beslut tas. Mkt stora svårigheter att rekrytera socionomer och på sikt även annan personal. Vem vill söka sig till en arbetsplats som ständigt är under lupp? Samtidigt ska givetvis skattemedel användas på ett ansvarsfullt sätt!

Svante Olsson

Ledamot ( V )