V:s tankar om Södra Centrum
ANG SÖDRA CENTRUM
Vänsterpartiet i Falun anser inte att det är lämpligt att anlägga en försänkt
park i det som tidigare varit trafikdiket.
Området mellan den gamla stadskärnan och järnvägsstationen i Falun styckades
sönder av en komplicerad trafikapparat under 1960-talet. Det naturliga
sambandet mellan stationsområdet och gatorna i innerstaden bröts sönder av ett
biltrafikdike med viadukter, ramper och slingor. Infarten till stadscentrum i Falun
hamnade under två broar utan kontakt med omgivningen. Det stadsmässiga
Johanssonska huset kom att stå i sin ensamhet i det ödsliga trafiklandskapet.
Idag håller kommunen på att bygga ett resecentrum och Södra Centrum i
syfte att förändra förhållandena till det bättre och återställa sambanden mellan
stadskärnan och området vid järnvägsstationen. Trots de stora insatserna verkar
det inte lyckas.
Biltrafiken lyfts upp ur trafikdiket och får en ny sträckning. Även det nya
trafikstråket skär av stadskärnan från stationsområdet, fast denna gång i
markplanet. Några byggnader är inte planerade i området mellan den gamla
stationen och de befintliga byggnaderna vid Parkgatan. Området kommer även
i fortsättningen att verka tomt och ödsligt och det Johanssonska huset förlorar
definitivt sitt sammanhang med den gamla stadskärnan.
Trafikdiket ska fyllas ut och bli en försänkt park med en parkväg som går under
viadukterna och leder vidare upp mot Lasarettet, Lugnet och Regementet.
Utformningen som park är inte lyckad med det nersänkta läget och passager,
som blir farliga när mörkret fallit på.
Vänsterpartiet i Falun anser i stället att människorna ska röra sig i markplanet
och att bilarna kan befinna sig under markytan. Korsnäsvägen är redan byggd
och har många rondeller och avskärande effekter för sambanden i Södra
Centrum. Det går det inte att göra något åt. Men parken är inte påbörjad. Den bör
inte anläggas och utformas som planerna hittills visat, eftersom förslaget inte är
genomtänkt.
I stället kan utrymmet över trafikdiket utnyttjas för att bygga ett kvarter med
garage i utrymmena under mark. Det är åtgärder som kan ge framtida avkastning
på de stora investeringar som nu är aktuella.
På så sätt blir det utrymme för bostäder, hotell, reseservice med mera. Kvarteret
fyller ut tomrummet och skapar samband med den äldre bebyggelsen i
stadskärnan. Garaget kan rymma flera hundra bilar, som inte behöver belasta
markytan med trafik och parkering. Därifrån kan en busslinga föra dem som vill
handla in till den centrala staden.
Mellan det nya kvarteret och Johanssonska huset bildas ett triangelformat
stadsrum, som kan utformas till en park – kanske med en liten lekplats – mellan
kvarteren i innerstaden.
Med en sådan utformning kan Södra Centrum bli en levande och uppskattad
stadsdel i Falun. Därför röstar V nej till att anlägga en park, där det i stället är
fråga om att utforma en bra stadsmiljö i Södra Centrum med byggbar markyta,
som är värdefull för staden.