Vänsterpartiet Falun på födelsedagskalas i Säter!

Söndagen den 11 juni bjöd Vänsterpartiet i Säter in alla vänsterpartister i Dalarna för att fira att de fyllde 40 år.

Kalaset ägde rum i vackra Säterdalen och för en gång skull i denna junimånad så regnade det inte utan solen lyste fram över alla som samlats där. Vi i Falun hade tagit med oss picknickkorgen och bästa humöret och for iväg för att fira våra Säterkamrater.

Som vanligt när V Säter arrangerar var allting av högsta kvalité. Tre olika musikgrupper spelade, det grillades och Säter bjöd på födelsedagstårta. Fusse och Mangan, Micke Gzon samt Sandgrens proggband med Stefan spelade och sjöng sånger som gladde gamla vänsterhjärtan. Särskilt tack för att jag fick höra “För full hals”, Nynningens gamla låt med text av Majakovskij.

Lars Ohly hade kommit för att fira med sin gamla partiförening och han höll ett tal, ett tal som vi verkligen behövde höra, i dessa tider! Lasse tog avstamp i uttalandet från vår kulturminister där hon likställde kommunister med nazister. Han påminde oss om att vi kan  och ska vara stolta över vår historia, visst begicks misstag en gång men det mesta blev rätt och det är enbart Vänstern idag som driver utvecklingen åt rätt håll! Han berättade om partikamrater som han mött som arbetat oförtrutet år efter år för att föra fram vår politik. Tack Lasse! Det talet värmde!

Vår distriktsordförande Patrik Liljeglöd talade (förstås!) om vikten av ett enat Daladistrikt och att vi nu måste rikta våra blickar och vårt arbete framåt, mot valet.

Framåt eftermiddagen åkte vi, lite motvilligt hem, vi hade gärna stannat längre. Lite gladare och lite stoltare.

TACK alla kamrater i Vänsterpartiet Säter för en strålande fest!

Mariana / V Falun