SD

Rasistiska uttalanden, rasistiska kommentarer på nätet, kopplingar till nazistiska organisationer, ledande parlamentariker som jagar människor med järnrör, ja listan kan göras lång.

När vi nu går till val på söndag är det med en klump i magen. Vi är glada över att de rödgröna partierna ligger långt före Alliansen i opinionen, att vi därmed ser ut att få en ny regering och också för att Vänsterpartiet växer, men samtidigt är vi bekymrade över att ett rasistiskt parti kan bli landets tredje största parti. Även här i Falun är vi oroade efter SD:s höga siffror i EU-valet.
Men oavsett hur stora SD blir i detta val tänker vi inte tolerera den rasism som deras företrädare sprider.
I mitten av augusti avslöjade medier hur en av Sverigedemokraternas toppkandidater i Falun hade spridit kränkande bilder på muslimer och delat en rad rasistiska och nazistiska länkar via sociala medier som Facebook. Nu har Sveriges radio avslöjat att SD-Faluns ordförande och toppkandidat, Knut CA Scherman, uttalat sig rasistiskt i valtältet på Stora Torget, ett tält där människor från många nationaliteter och bakgrund besöker varje dag. Han har bl.a. sagt: Muslimerna använder lögnen som ett redskap på ett helt annat sätt än vad vi gör. Vi har lite heder, och så vidare, det finns inte i deras kultur. Om du via lögnen kan skaffa dig en position eller nånting, så är det fullt okej. Det är det inte här.”

Sverigedemokraterna påstår sig ha nolltolerans mot rasism, men dessa handlingar visar på att så inte är fallet. Nu är det upp till oss i övriga partierna att stå upp mot rasismen på riktigt och visa att vi har nolltolerans mot rasism, även i valtältet. Därför kräver vi från Vänsterpartiet att helst Sverigedemokraterna som helhet, men i synnerhet Knut CA Scherman, omedelbart lämnar det gemensamma valtältet. Inga fler besökare ska behöva utsättas för rasistiska uttalanden och handlingar. Det är nog nu.

/Styrelsen Vänsterpartiet Falun