• Solidaritet är ...

Solidaritet är lösningen för mer bostadsbyggande

Politik handlar om att vilja och i frågan om att kunna bygga på landsbygden kommer denna tes till sin spets. Om man släpphänt låter marknadskraften vara den drivande faktorn, ser det dystert ut för framtidens byggande ute på landsbygden. Vi menar att vi måste ta ett politiskt ansvar för utvecklingen. Det är särskilt viktigt att återupprätta allmännyttan och låta Kopparstaden vara det samhällsutvecklande bolag som den i grunden var tänkt att vara. Ofta anges allbolagen, att bolagets verksamhet ska bedrivas enligt affärsmässiga principer som ett hinder, eftersom det tolkas som att varje nytt objekt ska bära sina egna kostnader. Vi menar att det är en snäv syn.

Kopparstaden har ett stort lägenhetsbestånd, vissa fastigheters investeringskostnader är redan avskrivna men fortsätter inbringa inkomster till bolaget. Genom Kopparstadens överskott är det därför möjligt att bygga och solidariskt finansiera kostnaden genom bolagets totala inkomster, utan att äventyra att företaget bedrivs affärsmässigt. Det innebär inte att andra lägenheter behöver höja sin hyra för att subventionera nybyggen, utan det handlar om att vi tänker inom ramen för ett helt bolags verksamhet och inte projekt för projekt.

Vänsterpartiet menar att vi måste utmana dagens passiva hållning och ha modet att stå upp för grundtanken om vad ett allmännyttigt bolag är och innebär för samhällsutvecklingen.

Solidaritet är lösningen och kan till skillnad från marknadsprincipen skapa bostäder på landsbygden.

Patrik Liljeglöd
Vänsterpartiet Falun