• Hallå där, Patr...

Hallå där, Patrik Liljeglöd!

img_0849

Vänsterpartiets kongress i Örebro har röstat igenom många kloka och viktiga motioner från medlemmarna. En av dem kommer från Faluns Patrik Liljeglöd.

-Hallå där, Patrik Liljeglöd! Vad gör du?

-Hej! Förutom att köra bil, så är jag på väg hem från Vänsterpartiets 41:a kongress i Örebro.

-Hur har det varit då?

-Jo det har varit bra, eller bra, det har varit fantastiskt! Vi har tagit jättebra beslut.

-Vilket har varit viktigast för dig personligen?

-Det har varit många bra beslut som vi tog, men personligen är det en motion jag skrivit och lämnat in som handlar om att förändra lagtexten i arbetsrätten. Arbetsrätten paragraf 6 handlar om jourarbete och lagen säger att jour är arbete eller tid där du ska vara på din arbetsplats utan att utföra arbete, det vill säga att arbetsgivaren har rätt att kräva att du är på arbetet men du får inte betalt, för det är inte arbetstid, så det betyder att arbetsköparen, ursäkta mig, för det var ett annat beslut vi tog på kongressen, att benämna arbetsgivare mer korrekt för arbetsköpare, har rätt att bestämma över din tid fastän du inte arbetar och får betalt. Och den motionen om lagändring lämnade jag in, och den gick igenom. Så förhoppningsvis slipper vi livegenskap i Sverige 2016 och framåt.

-Var du säker på att den skulle gå igenom?

-Nej, absolut inte. Inte för att jag inte tror att Vänsterpartiet inte har den åsikten, men man vet inte om folk förstår att det kan vara så illa som det är. Det är svårt att föreställa sig år 2016 att det kan finnas sådana arbetsvillkor, med kollektivavtal, som innebär att du inte får betalt fastän du är på arbetsplatsen. Att du inte får betalt fastän du inte kan vara med familjen eller göra något annat. Du ska sova på din arbetsplats och vara tillgänglig där. Och eftersom folk knappt tror att detta är sant så kanske det är svårt att förstå varför motionen är viktig.

-Tack så mycket Patrik, och stort grattis!

/Anton Ek

Här kan du se Patriks anförande inför kongressen.