Vänsterpartiet satsar på skolan

Falu Kommuns grundskolor är underutrustade vad gäller tillgången till moderna hjälpmedel som datorer och lärplattor. Skolverket skriver att elever ska ha tillgång till de lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning och efter grundskolan kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Modern teknik fungerar även som viktiga hjälpmedel för elever med behov av extra stöd och bidrar till att göra tiden i skolan inspirerande och motiverande på ett sätt som samspelar med utvecklingen i övriga samhället.

Budgeterad satsning

Vänsterpartiet Falun lägger därmed in i sitt budgetförslag en satsning på att utrusta skolorna med betydligt fler datorer. Vi lägger som förslag att skolförvaltningen tecknar avtal med den marknadsledande molntjänsten Google Apps for Education som är fritt för skolor. Detta innebär möjlighet att köpa in mycket prisvärda och högpresterande Chromebooks (bärbar dator). Vi menar att en rimlig målbild är en grunduppsättning på tio enheter (pc/lärplatta/chromebook) per klassrum i smarta förvaringsbackar. Pedagoger kan vid behov låna in en back från annat klassrum och därmed kunna arbeta digitalt med hela klassen. Detta är ett måste då pedagoger i grundskolan är ålagda att dokumentera, planera och bedöma i en molntjänst kallad Unikum. Att inte kunna göra detta tillsammans med sina elever innebär att verktyget inte används på ett konstruktivt sätt.

Vad är Google Apps for Education, Chrome OS och Chromebooks? Se nedan.