• Välfärden i fok...

Välfärden i fokus i Lars Ohlys sista partiledardebatt

Lars Ohly

Lars Ohly höll idag sin sista partiledardebatt i riksdagen. Han gick till angrepp mot massarbetslösheten och regeringens urholkning av välfärden.

– Statsministern beskriver att allt går åt rätt håll i Sverige, antagligen för att han lever i en helt annan verklighet än alla de människor som blivit fattigare, alla de som kastats ut ur sjukförsäkringen, alla som idag utnyttjas på arbetsmarknaden och hoppar från det ena otrygga jobbet till det andra och inte klarar sig på sin lön, sade Lars Ohly.
– Vi i Vänsterpartiet vill ha ett rättvist och tryggt samhälle med en bra välfärd för alla. Vi straffbeskattar inte de som jobbat hela sina liv och nu gått i pension. Vi privatiserar inte äldreboenden för att riskkapitalister ska kunna göra snabba vinster. Man ska våga bli gammal i Sverige.
– Nutidens daglönare är timanställda eller behovsanställda som rings in när de behövs, som inte har någon trygghet, ingen fast lön. Och denna otrygghet vill Centerpartiet och Folkpartiet möta med ännu mer otrygghet och lägre löner. Det är den nya högern som talar, sade Lars Ohly.