• Vad har allians...

Vad har alliansregeringen använt de miljarder som man har sparat i frysta statsbidrag till

Vad har alliansregeringen använt de 3 miljarder som man har sparat i frysta statsbidrag 2009 och 6 miljarder 2010 till? För övrigt motsvarar detta 13 700 heltidstjänster! Jo, man har använt pengarna till sänkt skatt för höginkomsttagare och miljonärer. Byggherren Fredrik Lundberg har fått sänkt skatt med 39 miljoner årligen och familjen Reinfeldt har själva fått över 220 000 kr i årlig skattesänkning. Det måste kännas väldigt otacksamt för den som har röstat på alliansregeringen och därmed får se sitt arbete flyga all världens väg, samtidigt som alla ersättningsnivåer sänkts i det sociala skyddsnätet som exv. arbetslöshetsförsäkringen medans pengarna hamnar i statsministerns privata fickor.
När det gäller det generella statsbidragen till kommunsektorn har vänsterpartiet föreslagit en uppräkning med 4,5 %
Så i svensk politik finns ett trovärdigt alternativ kvar. Vänsterpartiet vet åtminstone hur vanligt folk har det!
Krister Andersson Distriktsordförande vänsterpartiet i Dalarna