• Satsa på modern...

Satsa på moderna IT-verktyg

Faluns skolor bör satsa på moderna IT-verktyg. Skolverket skriver att elever ska ha tillgång till de lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning. Falu kommun erbjuder i dagsläget inte sina elever detta.

De system som finns kostar alldeles för mycket, kräver alldeles för mycket support och administration och är inte användarvänligt mätt efter dagens mått.

Där kommer Googles tjänst Google Apps for Education (GAFE) in. Marknadsledande molnverktyg för kommunikation, samarbete, läraradministration och pedagogiska tjänster. Det ger dessutom möjlighet att köpa in datorer kallade chromebooks som är överlägset snabba och driftsäkra gentemot dagens system.

Lärare kan ägna sig åt undervisning istället för datoradministration och kötider till IT-supporten. Och IT-kontoret kan ägna sig åt andra saker än telefonsupport dagarna i ända. GAFE är gratis för skolväsendet och det är många stora kommuner som ligger i framkant vad gäller IT som väljer tjänsten, dels på grund av pedagogiska aspekter men även på grund av ekonomiska. Malmö, Helsingorg, Umeå och Göteborg är några få.

Göteborg räknar till exempel med att de sparar 3 000 kronor per dator och år vid valet av GAFE framför Microsofts dito. Jag tror att detta är lågt räknat för Falun och att det finns ännu större pengar att spara.

Detta skulle för Falu gymnasium innebära en årlig besparing på cirka fyra miljoner kronor och göra det möjligt för grundskolan att köpa in långt fler mycket välbehövliga datorer. Valet av system är en ödesfråga.

Källa: Satsa på moderna IT-verktyg