• Besök hos Stig ...

Besök hos Stig Thörnell, vänsterpartist i 60 år.

Delar av styrelsen åkte ut till Grycksbo för att fira en jubilar. Stig Thörnell som den 21 maj varit medlem i Vänsterpartiet i inte mindre än 60 år. Med oss har vi också medlemmen Krister Gustavsson från Grycksbo, en gammal vänt och arbetskamrat till Stig, och numer också partikamrat.

Stig gick med i Vänsterpartiet 1957, då det fanns en partiföreningen i Grycksbo-Bjursås. Han var då 22 år gammal.

Stig säger sig vara uppvuxen i en vänsterfamilj. Det var ingen särskild händelse som föranledde att han gick med i partiet. Stig har stått på kommunallista och varit ordförande i Grycksbo/Bjursås partiförening. När partiföreningarna slogs samman med Falun blev det mindre aktivt arbete.

Thörnell härstammar från Ore socken i Rättvik kommun.

Som ung arbetade Stig bland annat med att väva mattor (på den tiden fanns det fortfarande människor som satt hemma och vävde, på kommission). Han har också arbetat i skogen med barkmaskiner och barkat fällt timmer på ackord.

Thörnell har också varit på sjön och arbetat ett och ett halvt år som jungman, bland annat har han seglat ända till Sydafrika.

Större delen av arbetslivet har dock utspelats på Grycksbo pappersbruk där Thörnell främst arbetat med skärmaskiner och tillverkningen av finare papper.

Thörnells största fritidsintressen är paddling, fiske, skidor och cykling. Han fiskar gärna gädda och abborre i Skattungsjön där han har en båt liggande.

Förr så tältade han gärna där på sommaren eller bodde i husvagn, numer blir det en hyrd stuga.

Thörnell har kört Vätternrundan, Dalarundan och fler lopp.

1960 och 1962 körde han Vasaloppet. Det planerade Vasaloppet 1968 blev inte av för då kom en av Thörnells flickor till världen.

Thörnell ha tre döttrar tillsammans med sin fru Leni (som gick bort 2002) och sju barnbarn. Numer bor han tillsammans med sambon Marianne.

Thörnell har träffat Lars Werner i Östtyskland i samband med kurs.

Thörnell pratar om hur det har gjorts dåliga statsaffärer under de senaste åren, bland annat nämner han köpet av kolkraftgruvor i Tyskland och berättar för oss om de dåliga affärer som Stora gjorde då de köpte nedgångna pappersbruk i både USA och Kanada.

“Lätt vara framgångsrik i Sverige, men utomlands ska man ha bra på benen.”

Vi pratar lite om den gamla bruksandan, på både gott och ont. Förr kunde arbetsgivare vårda om sina anställda, till exempel som när Thörnell och andra arbetskamrater fick köpa tomtmark för 1:-/kvadratmeter, det var på sjuttiotalet. I den trevliga villan som byggts på denna tomt har Thörnell installerat bergvärme och vill gärna ha solpaneler också.

På frågan om vilken politisk fråga han tycker är viktigast i framtiden så svarar han – jobb! Vi pratar om hur svårt det är för unga att få jobb, hur svårt det är att komma in på arbetsmarknaden när det knappt finns praktik eller sommarjobb för unga längre.

Vi tackar Stig för ett mycket trevligt och intressant besök.