• 1 maj 2017

1 maj 2017

Jag flyttade till Dalarna och Falun 1990 och blev genast förälskad i det vackra landskapet och staden Falun. Som inflyttad så tyckte jag att Dalarna bevarat något av sitt egensinne och stolthet från gamla tider. Folket i Dalarna vill tänka själva och bestämma över sitt!

Men aldrig har jag varit så stolt över att vara Falubo som på 1 maj i år! När Vänsterpartiet Falun samlades för att starta sitt demonstrationståg i Kvarnparken så strålade solen inte bara över Faluns vänsterpartister. Kamrater från andra delar av Dalarna slöt upp, de delade sin dag mellan eget 1:a majfirande och att tåga med oss, för rättvisa och jämlikhet och mot rasism. Alla var där, Pappers avdelning från Grycksbo, Kommunalare från både kommun och landsting, Ung Vänster, Kullor mot rasism, Tantpatrullen och många, många fler.

Vänsterpartiet Falun demonstrerade på 1 maj!

I Kvarnparken talade Angelica Andersson om solidaritet och om allas lika värde. Thomas Nilsson talade om fackets stora betydelse för hela arbetarrörelsen och påminde oss om det viktiga fackliga löftet, Muhanad från Syrien, läste en gripande och medryckande dikt, Dror Feiler talade om Sveriges rikes lag och påminde oss om att det faktiskt är förbjudet att hetsa mot folkgrupp. Daniel Riazat talade om den internationella solidariteten och att vi inte får glömma våra bröder och systrar som kämpar i andra länder. Anton Ek presenterade och berättade hur dagen skulle se ut och bjöd in alla till Faluvänsterns efterfest på Gamla Elverket. Röda ballonger blåstes upp och svävade över våra huvuden.

Tal hölls och fanor fladdrade, banderoller och plakat lyftes upp och när vi började tåga in mot centrum var vi cirka 300 personer. Under marschens gång så anslöt sig fler som verkade att spontant ha bestämt sig för att tåga med oss. Jag såg barn med hemmagjorda plakat som hoppade in i ledet och en banderoll talade om konstens plats i samhället. Många unga familjer tågade med, med barn i barnvagnar eller i famnen.

När vi kom fram till Dalarna mot Rasisms manifestation så började folk att strömma till, från olika organisationer, från andra delar av landet, från andra delar av Dalarna och festen, glädjen och stoltheten både hördes och kändes.

På Gmla Elverket samlades sedan människor, hungriga och trötta efter dagen, vi åt god soppa, fikade och umgicks. Annacari Jadling-Ohlsson och Stefan Ohlsson sjöng och spelade och spontana talare klev upp på vår ‘Open stage’. Tantpatrullen sjöng om livet som pensionär och kvällen avslutades med ett bejublat framförande av Änglahund. Jag pratade med tillresta clowner från Västerås och Hallsberg som var både imponerade och glada över den stämning och trivsel de kände här i Falun. Sakta på väg hem, i kvällssolen, så pratade jag också med poliser från andra delar av landet, de var glada och lite förvånade över lugnet och värmen som Faluns invånare visade.

Jag är en stolt och glad Falubo – men jag hoppas att Faluns invånare aldrig mer behöver uppleva att nazisterna får stå mitt på vårt fina torg, på arbetarrörelsens dag!
Mariana, Vänsterpartiet Falun